söndag 3 januari 2010

Årets spel 2009 - min personliga topp fem lista.

1. Batman Arkham asylum (Xbox360, PS3, PC)
Fjolårets absolut bästa spel alla kategorier enligt mig, den helt okända spelstudion Rocksteady entertainment chockade en hel spelvärld genom att skapa det första riktigt bra Batman spelet. Batman Arkham asylum (AA) är inte bara bra, det är ett mästerverk utan dess like, många har försökt att mantla den mörka riddarens cape men alla har hittills misslyckats med att göra den rättvisa. Tills nu med andra ord, Batman AA är bevis för att det faktiskt går att göra spel baserade på serietidningsfigurer bara man har kompetent, duktig och framförallt intresserad personal i sitt team. Spelet är en mix utav olika genrer så som action, stealth, pussel och problemlösningar. Det är mångfalden som gjorde det här spelet rättvisa, det och handlingen som är skriven utav Batman veteraner som även gjorde den animerade tv-serien.
Jag tänker inte berätta hela handlingen för det vore att förstöra halva nöjet, men jag kan berätta så här mycket; Jokern blir tillfångatagen av vår maskerade hjälte, han blir tagen till fängelset Arkham, där han flyr undan vakterna och med lite inside-hjälp tar han över fängelset och alla dess delar. Batman blir givetvis tvungen att lösa hela situationen då Jokern tar polischef Gordon till gisslan och hotar hela Gotham med sin onda plan. Man blir mycket snabbt varse om spelets tempo då man redan ifrån första sekunden man får kontrollera Batman får möta en hel drös med busar som bara ber om att bli spöade. Men spelet är inte bara action då en stor del utav det är spenderat i smygande läge, och det är här spelet blir riktigt intressant. Då man kan ta hand om allt buset på tystast möjligast vis, utan att bli upptäckt. Det går inte att beskriva i ord hur himla häftigt det känns att dra upp en inte ont anande vakt i en Gargoyle eller något takräcke.
Batman AA hör för övrigt till ett utav de få spel som jag faktiskt har spelet om flera gånger sedan jag först fick det. Jag har klarat det på både normal och svår svårighetsgrad plus att jag har hittat alla hemligheter och annat skoj. Det här spelet sög verkligen in mig i en annan värld, en värld full med brottslingar och en mer hårdbarkad Batman än någonsin tidigare. Ja jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om det här spelet, det finns helt enkelt för mycket bra att säga om det. Men om jag skulle göra det, skulle ingen orka läsa det här, så jag tänker bara säga; om man skulle bara ha fått köpa ett spel under förra året så hade det blivit det här, helt utan tvekan! Till alla som inte har testat det här spelet säger jag att det borde ni, för det finns inget roligare eller bättre spel än Batman Arkham asylum. 2009 års absolut bästa spel!

2. Chronicles of Riddick assault on dark athena (Xbox360, PS3, PC)
2004 års bästa spel Chronicles of Riddick escape from Butcher bay har fått sig en rejäl makeover med HD grafik och nytt ljud. Men det är inte bara en remake av originalet, nej svenska Starbreeze har även skapat ett helt nytt äventyr med vår favorit antihjälte Riddick i huvudrollen. Riddick är en ond djävel som vet hur man överlever ute i världsrymden, då han fått handskas med allt möjligt ifrån vidriga utomjordiska monster till svettiga fångar på Butcher bay. Riddick har för övrigt en talang som inte få människor har, han kan se i mörker på grund utav sina ögon. Hans ögon opererades inne i fängelset Butcher bay utav en galen häxdoktor. Det här är en mycket effektiv talang då Riddick trivs mest i de mörkaste delarna av galaxen.
Escape from Butcher bay är ett FPS eller first person shooter blandat med stealth då merparten utav spelet spenderas smygandes på vakter eller monster.
Det riktigt fina med original spelet var att det blandade så många olika genrers då det även fanns element av rollspel och pussel mitt i allt actionet. Assault on dark athena följer trenden som original spelet satte med massvis med action, stealth, pussel och rollspel mixat i en härlig blandning. Det nya spelet fokuserar sig dock mer på action än vad föregångaren gjorde, men enligt mig gjorde det ingenting så action scenerna är mycket smakfulla och framförallt roliga.
Det absolut bästa med de här spelen är inte allt action, inte den otroligt snygga designen eller grafiken utan dialogen och handlingen. Riddick spelas utav Vin Diesel som gör sin roll mycket bra då det märks att han gillar sin karaktär skarpt. Vidare görs gästspel utav rapparen Xzibit, skådespelaren Lance Henriksen och Cole Hauser som den girige prisjägaren Johns. Ja handlingen i spelen är på topp hela tiden, det känns verkligen som om man spelar en utav Riddick filmerna fast ännu bättre, då handlingen aldrig dalar, inte ens för en sekund. Chronicles of Riddick förtjänar att bli min nummer två för 2009 endast slaget utav Batman Arkham asylum.

3. Mass effect (Xbox360, PC)
Nu vet jag att det förmodligen finns många som skulle säga; men det här spelet är ju inte nytt för 2009! Nej det är det verkligen inte, Mass effect släpptes redan 2007 till Xbox360, men det är inte förrän 2009 som jag har kunnat spela detta otroligt välgjorda rollspelet och det är min topplista, så go figure! Att berätta handligen i Mass effect skulle ta mig för evigt då det är ett långt äventyr, det tog mig runt 35 timmar att klara av det och då hade jag ändå inte gjort allting som fanns att göra. Spelet är en blandning utav Starwars och Startrek, någonting som verkligen tilltalade mig då jag älskar Startrek och gillar Starwars. Bioware skapade dock en alldeles egen galax med massor av olika konstiga utomjordingar. Men referenser till Starwars och Startrek finns överallt, men det är inte en dålig sak snarare tvärtom. Spelet är en blandning mellan action och rollspel, till skillnad ifrån traditionella rollspel så behöver man inte i Mass effect hålla på att hantera menyer i strid om man inte vill.
Jag spenderade två veckor framför tvn när jag fick spelet, jag var som fast, ingenting kunde slita mig ifrån skärmen, ja förutom min dotter då vill säga. Men jag hade turen att Paula och Saria skulle bort i en vecka när jag satt som mest besatt utav spelet. Så jag spelade ostört i en vecka, efter den var spelet avklarat och jag hade fått en upplevelse för livet. Det fanns bara ett problem och det var att det tog slut! Inte nog med det så tog slut, det tog slut mitt i allt det roliga, och det var väldigt uppenbart att det betydde att det skulle komma en uppföljare. Vilket så klart var fallet, och jag skulle behöva vänta ett helt år på att få fortsätta min kamp emot the Geths. Men nu är snart året över och den 29 Januari släpps Mass effect 2, som jag givetvis har förbokat sen ett halvår tillbaka. Enda skälet för att det här spelet inte hamnade högst upp på listan eller åtminstone nummer två var för att det är ett äldre spel.

4. Tekken 6 (Xbox360, PS3)
Under 2009 fick beat em up genren (slagsmålspel) en uppsving tack vare Street fighter 4 men det var inte förrän i Oktober som genren nådde sin absoluta höjdpunkt i och med Tekken 6. Vad kan man säga om Tekken egentligen? Handlingen i spelen är ganska simpel då den fokuserar sig kring ett gäng med slagskämpar och deras liv och öden. Det är ganska oviktigt med handling i ett fighting spel, det viktiga är att kontrollen fungerar felfritt och att det är kul att spela. Tack och lov har Tekken 6 både och, plus online spel som innebär en massa roligt spelande emot andra mänskliga spelare. Jag har spenderat massor med timmar framför online läget som tillåter mig att spela emot mina gamla vänner som bor på andra sidan landet. Bara för den sakens skull förtjänar det här spelet att hamna på min lista.

5. New super Mario bros Wii (Nintendo Wii)
Det här blir en kort redogörelse då jag har en väldigt lång och utförlig recension av spelet här på bloggen. Men New Super Mario bros Wii förtjänar ändå en plats på min lista då det är det första spelet till Nintendo Wii som fått mig att starta maskinen på snart ett år. Det och plus att det är gammal hederlig Mario action fyllt med glädje och frustration. Det är också det enda spelet som jag och Paula spelar tillsammans just för tillfället, det och Lips så klart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar