lördag 2 januari 2010

Spelåret som varit - 2009. Ur mitt perspektiv.

Ja då var 2009 över då och vilket år det varit, med många stortitlar till alla de olika formaten. Playstation 3 har dominerat spelmarknaden med stortitlar som Uncharted 2, Killzone 2, Demon's soul, Infamous, Fat princess och Flower. Det har varit ett bra år för Sony överlag då de också lanserade den nedbantade versionen av Playstation 3 i form utav PS3 slim. PS3 slim var en oerhört behövlig liten produkt som hjälpte Sony att slutligen övervinna försäljningen utav Xbox360, för en eller två månader i alla fall, innan allt blev som vanligt igen. PS3 slim är mindre, lättare och mindre energikrävande än sin storebror "Mr fat PS3" den är också mer tilltalande rent designmässigt, då den ser ut som en spel konsol och inte som en smörgåsgrill som originalet gjorde. En dålig sak med den är dock att Sony valde att slopa bakåt kompatibiliteten helt och hållet. Så jag fick snällt behålla min snart åtta år gamla Playstation 2 för att kunna spela mina gamla spel.

Det föregående året var inte bara ett bra sådant för Sony, utan även för Microsoft som stadigt men säkert fortsatte sitt försäljningståg med sin guldgosse Xbox360. Det hände inte vidare mycket med Microsofts konsol under 2009, förutom att de sänkte priset på de gamla vita konsolerna till ett rent ut sagt löjligt pris. Sedan sänkte de även priset på de svarta elit maskinerna i och med lanseringen utav PS3 slim. Priset för en Xbox 360 elit ligger nu på samma prisnivå som en Nintendo Wii, vilket enligt mig gör saken ganska simpelt för de som ännu velar om vilken maskin de ska köpa. För varför slösa bort 3000 kronor på en Wii när man kan få en Xbox360 med två spel för samma pris? Förutom prissänkningen har 2009 varit ett ganska långsamt år för Xbox360 med få men bra exklusiva titlar som Halo 3 ODST, GTA 4 Ballad of gay Tony, Shadow complex och Lips number one hits.

Nintendo har där emot stått still under merparten av 2009 med undantaget av en hygglig presentation utav Nintendos framtida spelutbud på fjolårets E3 mässa i Los Angeles. Annars har Nintendo kört på med säkra kort, ingenting nytt förutom tillbehöret Wii motion plus som gör att ens Wii mote kan läsa av mer precisa rörelser än innan. Någonting som borde ha varit implementerat i spelkontrollen ifrån början. Trots få stortitlar till maskinen som New super Mario bros, Madworld, Dead space extraction och The conduit så ligger Nintendo fortfarande nummer ett på konsol försäljningen. Detta på grund utav Nintendos filosofi om spel för hela familjen och för alla tycken; som Wii fit plus och Wii sports resort. Dessa spel tilltalar en publik som tidigare var totalt ointresserade utav tv-spel, den så kallade "casual playern" eller de spelare som enbart spelar i korta perioder som inte intresserar sig för att klara av någonting markant svårt. Nintendo lanserade även under 2009 sin nya version av Nintendo DS med inbyggd kamera och online funktioner som de gamla DS maskinerna inte hade. En svart Nintendo Wii fann även sin väg fram till butikshyllorna, vilket bidrog till en ökad försäljning utav maskinen i slutet av året.

Så det var en snabb liten genomgång av vad år 2009 var på konsol fronten, men som man brukar säga så behöver en maskin många bra titlar ifrån tredjepartstillverkare eller från företag som inte tillverkar maskinerna i fråga. Detta har varit deras år med titlar som det underbara Batman Arkham asylum, det kritikerrosade Uncharted 2, storsäljaren Modern warfare 2, Red faction guerilla, Chronicles of Riddick, Tekken 6, Street fighter 4, Dragon age origins, Assassins creed 2, Left for dead 2 plus många till. Ja det har varit svårt att välja sina spel under året som gått och jag kunde bara välja en bråkdel utav alla spelen på grund av en begränsad ekonomi. Men de spel jag valde har å andra sidan varit väldigt bra, så jag är nöjd med mina spelval under 2009. Men mer om det ska jag berätta när jag lägger upp min topp fem lista över spelen som vann 2009 för mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar